Vojj vojj vojj.
För det första tycker jag att det gäller att du ska vara säkert på att du kommer att vara kvar i Lund ett antal år framöver om du inte vill riskera att sälja din bostadsrätt med förlust.
Just nu är räntorna så pass låga vilket gör att priserna hålls kvar på en hög nivå eller pressas upp.
Kolla
http://www.maklarstatistik.se för mer info.
Annars så tror jag inte direkt att du får ett lån eftersom du inte har någon inkomst. I så fall får väl din mor stå på det eller att du pyntar in en stor del kontant.
Det hela låter ju rätt tokigt att du ska köpa en stor lägenhet, men det kan ju vara skönt. Jag har inte riktigt koll på vilka regler som gäller med inneboende och dylikt löst folk. Själv skulle jag ju definitivt inte vilja ha några skummisar i min lägenhet.
Hittar du något objekt som verkar vettigt kan man alltid höra med mäklaren vad liknande objekt gått för. Man ska in stirra sig blind på att det är fula tapeter eller så eftersom det är billigt och enkelt att fixa. Det som är dyrt är badrum och kök.
Man ska helst kolla årsredovisningen om föreningen har stora skulder eller om det verkar vara en stabil förening.
Har lägenheten varit till försäljning länge är det troligen ett tecken på att något är fel och kan vara till din nackdel om du ska sälja den senare.