Bostadsrätt i Lund - vad säger experten?

Inrikes- och utrikespolitik. Ekonomi, handel och företagande
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

Bostadsrätt i Lund - vad säger experten?

#1 Inlägg av Gräsklipparmannen » tor dec 03, 2009 9:30 pm

Spanar lite på bostadsrätter i Lund för tillfället. Gräsklipparmannen är såklart ute efter en 3:a eller 4:a där han kan agera CEO och hire and fire andra inneboende efter eget behag. :banan:

Lånet blir såklart svindlande så om det blir bostadsköp blir det förhoppningsvis genomtänkt. Det är inte aktuellt än så länge, ska förstås hitta något riktigt bra först. Dessutom möjligt att jag kommer få hyra ett korridorsrum i ett halvår först.

Gissar att Hemnet är det som gäller? Något annat särskilt viktigt att tänka på? Finns det någon bra hemsida om det viktigaste vid bostadsköp?
Kriminologen senaste inlägg:
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

Re: Bostadsrätt i Lund - vad säger experten?

#2 Inlägg av uberkaktus » fre dec 04, 2009 12:13 am

Vojj vojj vojj.

För det första tycker jag att det gäller att du ska vara säkert på att du kommer att vara kvar i Lund ett antal år framöver om du inte vill riskera att sälja din bostadsrätt med förlust.

Just nu är räntorna så pass låga vilket gör att priserna hålls kvar på en hög nivå eller pressas upp.

Kolla http://www.maklarstatistik.se för mer info.

Annars så tror jag inte direkt att du får ett lån eftersom du inte har någon inkomst. I så fall får väl din mor stå på det eller att du pyntar in en stor del kontant.

Det hela låter ju rätt tokigt att du ska köpa en stor lägenhet, men det kan ju vara skönt. Jag har inte riktigt koll på vilka regler som gäller med inneboende och dylikt löst folk. Själv skulle jag ju definitivt inte vilja ha några skummisar i min lägenhet.

Hittar du något objekt som verkar vettigt kan man alltid höra med mäklaren vad liknande objekt gått för. Man ska in stirra sig blind på att det är fula tapeter eller så eftersom det är billigt och enkelt att fixa. Det som är dyrt är badrum och kök.

Man ska helst kolla årsredovisningen om föreningen har stora skulder eller om det verkar vara en stabil förening.

Har lägenheten varit till försäljning länge är det troligen ett tecken på att något är fel och kan vara till din nackdel om du ska sälja den senare.
Retrobutiken.se - vi säljer spel!

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#3 Inlägg av Gräsklipparmannen » fre dec 04, 2009 12:32 am

uberkaktus skrev:Vojj vojj vojj.

För det första tycker jag att det gäller att du ska vara säkert på att du kommer att vara kvar i Lund ett antal år framöver om du inte vill riskera att sälja din bostadsrätt med förlust.

Just nu är räntorna så pass låga vilket gör att priserna hålls kvar på en hög nivå eller pressas upp.

Kolla http://www.maklarstatistik.se för mer info.

Annars så tror jag inte direkt att du får ett lån eftersom du inte har någon inkomst. I så fall får väl din mor stå på det eller att du pyntar in en stor del kontant.

Det hela låter ju rätt tokigt att du ska köpa en stor lägenhet, men det kan ju vara skönt. Jag har inte riktigt koll på vilka regler som gäller med inneboende och dylikt löst folk. Själv skulle jag ju definitivt inte vilja ha några skummisar i min lägenhet.

Hittar du något objekt som verkar vettigt kan man alltid höra med mäklaren vad liknande objekt gått för. Man ska in stirra sig blind på att det är fula tapeter eller så eftersom det är billigt och enkelt att fixa. Det som är dyrt är badrum och kök.

Man ska helst kolla årsredovisningen om föreningen har stora skulder eller om det verkar vara en stabil förening.

Har lägenheten varit till försäljning länge är det troligen ett tecken på att något är fel och kan vara till din nackdel om du ska sälja den senare.
Okej, bra tips där. Mjo, tanken är alltså att det är på sikt i så fall. Ett vinstras vore förstås inte så roligt.

Pynta in en viss summa kommer nog bli en förutsättning. Att resten blir lån verkar snarare vara positivt. Om låneräntan är lägre än höjningen på huset blir det ju alltså totalt en ännu bättre investering av det man själv betalat av lägenheten. Procentuellt alltså.

Har du koll på hur mycket extra man får ta av andra inneboende för hyran på huset? Alltså för möblering och liknande?

Brukar man ha möjlighet att hyra ut i andra hand en längre tid även om man själv inte bor i lägenheten?

Vet du vad som händer vid en värdeminskning vid försäljningen om man tagit lån? Blir det banken som står för minskningen utöver det man själv lagt in från början? Eller blir man skyldig banken mer efteråt?

Går det skattemässigt att kvitta en förlust mot tidigare bostadsförsäljning?

Många frågor. Förhoppningsvis kommer jag kunna svara på frågor om brottsstatistik senare. När du blir nyfiken på hur ofta tanter blir av med handväskan. :banan:
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#4 Inlägg av uberkaktus » fre dec 04, 2009 10:35 am

Det man kan göra är att skjuta upp skatten på vinsten när man köper en ny bostad i alla fall. Jag vet inte om det bara är affärer samma år man kan få kvitta vinster och förluster. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt.

Lånar du en miljon av banken och bara får in 800.000kr vid en försäljning har du helt enkelt 200k kvar att betala till banken. Svårare än så är det väl inte?

Hyra ut i andra hand ska väl godkännas av styrelesen? Hur som helst ska hyran vara "skälig" vilket brukar motsvara 10-15% påslag för möbler.

Inneboende tror jag inte ska vara något problem, hur stor hyra som de ska betala får man väl försöka beräkna på något finurligt sätt. Varför du nu skulle vilja ha inneboende överstiger mitt förstånd.

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#5 Inlägg av Gräsklipparmannen » fre dec 04, 2009 10:48 am

uberkaktus skrev:Det man kan göra är att skjuta upp skatten på vinsten när man köper en ny bostad i alla fall. Jag vet inte om det bara är affärer samma år man kan få kvitta vinster och förluster. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt.

Lånar du en miljon av banken och bara får in 800.000kr vid en försäljning har du helt enkelt 200k kvar att betala till banken. Svårare än så är det väl inte?

Hyra ut i andra hand ska väl godkännas av styrelesen? Hur som helst ska hyran vara "skälig" vilket brukar motsvara 10-15% påslag för möbler.

Inneboende tror jag inte ska vara något problem, hur stor hyra som de ska betala får man väl försöka beräkna på något finurligt sätt. Varför du nu skulle vilja ha inneboende överstiger mitt förstånd.
ROLF!!

Inneboende skulle egentligen vara en självklarhet här, skulle rentav vara arrogant att ockupera yta annars. Något som förvisso såklart känns tilltalande på något sätt. :banan:

Nej men alltså om man har 3 st inneboende som betalar 15 % extra innebär det dels att man ekonomiskt kommer undan smidigt och dels förstås att jag bara tycker det är roligt att dela boende rent allmänt.
Bild

Ebermann
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare
Kontakt:

#6 Inlägg av Ebermann » fre dec 04, 2009 1:34 pm

Gräsklipparmannen skrev:
uberkaktus skrev:Det man kan göra är att skjuta upp skatten på vinsten när man köper en ny bostad i alla fall. Jag vet inte om det bara är affärer samma år man kan få kvitta vinster och förluster. Kommer inte riktigt ihåg faktiskt.

ROLF!!

Inneboende skulle egentligen vara en självklarhet här, skulle rentav vara arrogant att ockupera yta annars. Något som förvisso såklart känns tilltalande på något sätt. :banan:

Nej men alltså om man har 3 st inneboende som betalar 15 % extra innebär det dels att man ekonomiskt kommer undan smidigt och dels förstås att jag bara tycker det är roligt att dela boende rent allmänt.
Frågan man då ställer sig är varför inte bara bo i en studentkorridor...

Outgrundliga äro Gräsklipparmannens vägar.
Erik Ebermann, retrobutiken.se

Användarvisningsbild
Gräsklipparmannen
Trädgårdsmästare
Kontakt:

#7 Inlägg av Gräsklipparmannen » fre dec 04, 2009 7:39 pm

Ebermann skrev:
Gräsklipparmannen skrev:

ROLF!!

Frågan man då ställer sig är varför inte bara bo i en studentkorridor...

Outgrundliga äro Gräsklipparmannens vägar.
ROLF!!

Mjo du har en poäng egentligen. Bostadsrättskorridor skulle vara en lysande idé...
Bild

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#8 Inlägg av uberkaktus » lör dec 05, 2009 11:52 am

Trots att det är Lund känns det på något sätt enklare att hitta en korridor någonstans där du kan bo än att köpa en paradvåning bara för att kunna få in ett gäng sluskar. Dock ska väl det sägas att det förmodligen inte är en alldeles för dum idé att ta köpa en fyra och hyra ut två av rummen och sedan om ett par år avyttra lägenheten.

Nu var det visserligen ett par år sedan bror min började plugga. Hur som helst var det svårt att få tag i bostad och en som han lärde känna köpte helt sonika en fyra rätt centralt i Uppsala som han sedan hyrde ut ett par rum. Han fick en billig månadsavgift, ordnade boende åt ett par andra + att han kunde sälja lägenheten med vinst efter ett par år.

uberkaktus
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus
Kontakt:

#9 Inlägg av uberkaktus » lör dec 05, 2009 12:30 pm

Det där med att Gräs gillar att bo med folk tvivlar jag inte en sekund på. Dock det som jag är orolig är om folk vill bo med Gräs :P

Skriv svar