Retrobutiken frihetsforum

www.retrobutiken.se
Aktuellt datum och tid: ons sep 08, 2010 1:54 am

Alla tidsangivelser är UTC

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Handla smart i matvarubutiken
InläggPostat: mån maj 31, 2010 6:08 pm 
Trädgårdsmästare
Trädgårdsmästare

Har börjat att alltid ta brödet som ligger längst bak nu eftersom personalen verkar se till att det äldsta ska gå åt först. Gissar att det gäller alla varor över huvud taget. Gräsklipparmannen fyndade idag ett fem dagar nyare bröd än det som låg länst fram. :victory:

Har börjat köpa mjölk i 3 dl-förpackningar. Billigt och smidigt för att ha i kaffet. Tar liten plats och man råkar inte dricka upp paketet på en kväll.

I övrigt kan jag inte komma på så mycket. Förutom att det förstås är en fördel att handla mycket av det som är nedsatt och kan frysas in.

Fryspåsar i kassan förstås. Det är väl allt som allt det jag kan komma på nu efter att ha handlat på ICA nästan varje dag i ett halvår.

Har ni kommit på något fiffigt så skriv det här! :tummen:

Inläggsrubrik: Re: Handla smart i matvarubutiken
InläggPostat: mån maj 31, 2010 6:18 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

Gräsklipparmannen skrev:
Har börjat att alltid ta brödet som ligger längst bak nu eftersom personalen verkar se till att det äldsta ska gå åt först. Gissar att det gäller alla varor över huvud taget. Gräsklipparmannen fyndade idag ett fem dagar nyare bröd än det som låg länst fram. :victory:

Har börjat köpa mjölk i 3 dl-förpackningar. Billigt och smidigt för att ha i kaffet. Tar liten plats och man råkar inte dricka upp paketet på en kväll.

I övrigt kan jag inte komma på så mycket. Förutom att det förstås är en fördel att handla mycket av det som är nedsatt och kan frysas in.

Fryspåsar i kassan förstås. Det är väl allt som allt det jag kan komma på nu efter att ha handlat på ICA nästan varje dag i ett halvår.

Har ni kommit på något fiffigt så skriv det här! :tummen:

Måste ju rimligen vara dyrare i längden att köpa 3 dl mjölk i taget, istället för normalstora förpackningar.

InläggPostat: mån maj 31, 2010 9:47 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Bröd ska man alltid kolla noga hur färskt det är. Det gäller helt klart att kolla längst bak där de har gömt det färskaste brödet.

Mjölk är något som jag ibland har i kaffet, gröten eller bakar med. Jag dricker aldrig mjölk rent så att säga. Även jag har insett att en liters förpackningar som oftast blir stående i kylen och blir gammal vilket gör att jag ibland köper 3 dl-förpackningarna.

Ett annat tips är att handla rätt tidigt på måndagar. På mitt Ica Maxi tillexempel brukar man som oftast hitta fisken som är en dag gammal för halva priset, likaså diverse köttprodukter som inte blivit sålda under helgen.

Ett annat tipsär att helt enkelt sluta köpa de flesta färdigsåserna och istället köpa på sig grekisk yoghurt eller likanande och blanda till sina egna såser. Godare och billigare.

Ett annat hett tips är att planera vad man ska äta. Göra upp en veckomatsedel och handla efter vad man ska laga i veckan istället för att bara köpa på sig lite blandade grejer och hoppas att det löser sig. Blir sjukt mycker mer ekonomiskt. ALltså. Bestäm vad man ska äta, skriv en lista, kolla reklamblad och handla.

Köp inte för stora förpackningar heller, blir ofta bara dåligt.

InläggPostat: tis jun 01, 2010 2:50 pm 
Potentiell seriemördare
Potentiell seriemördare

Rekomenderar herrarna att köpa pulvergrädde! Smidigt, håller sig hur länge som helst, behöver inte stå kallt och sölar inte!

...skall det dock vara riktigt fint så kan man kosta på sig riktigt grädde till kaffet. Men till vardag är det pulvergrädde grejen. Mjölk känns mesta bara som en dålig kompromiss.

InläggPostat: tis jun 01, 2010 5:19 pm 
Colonel Kaktus
Colonel Kaktus

Ebermann skrev:
Rekomenderar herrarna att köpa pulvergrädde! Smidigt, håller sig hur länge som helst, behöver inte stå kallt och sölar inte!

...skall det dock vara riktigt fint så kan man kosta på sig riktigt grädde till kaffet. Men till vardag är det pulvergrädde grejen. Mjölk känns mesta bara som en dålig kompromiss.

Grädde till kaffet är inte riktigt min kopp te. Dock skulle jag i och för sig kunna använda pulvermjölk...

Hur som helst köpte jag i går löjligt billiga kycklingfiléer för 33 kr/kg. I dag åkte de en sväng i mixern. I med lite jerkkrydda, salt, peppar och potatismjöl, ner i pannan och jag hade mig en fantastisk god kycklingburgare.

Det hela åts på en rostad roast'n'toast-skiva med hemmagjord currysås, ruccola, rödlök och en ananasskiva på toppen. Rekommenderas!

InläggPostat: tis jun 01, 2010 8:29 pm 
Trädgårdsmästare
Trädgårdsmästare

uberkaktus skrev:
Ebermann skrev:

Grädde till kaffet är inte riktigt min kopp te. Dock skulle jag i och för sig kunna använda pulvermjölk...

Hur som helst köpte jag i går löjligt billiga kycklingfiléer för 33 kr/kg. I dag åkte de en sväng i mixern. I med lite jerkkrydda, salt, peppar och potatismjöl, ner i pannan och jag hade mig en fantastisk god kycklingburgare.

Det hela åts på en rostad roast'n'toast-skiva med hemmagjord currysås, ruccola, rödlök och en ananasskiva på toppen. Rekommenderas!

:tummen:

Pulvergrädde låter imponerande. Inget jag stött på i sverige hittills iaf.

Ruccola-sallad har jag upptäckt att man kan slänga på exakt vad som helst. Gärna med tabasco också, som förstås också går att använda till allt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC